Набирає чинності Закон України «Про дошкільну освіту»
Набирає чинності Закон України «Про дошкільну освіту»
З 1 січня 2025 року вводиться в дію новий Закон України «Про дошкільну освіту» №3788-IX, прийнятий Верховною Радою України 6 червня 2024 року.
Закон містить багато різних новацій, ключовими з яких є такі:
1) найпершою засадою державної політики і найпершим принципом освітньої діяльності у сфері дошкільної освіти Закон визначає «дитиноцентризм та особистісно орієнтований підхід до розвитку дитини відповідно до її індивідуальних особливостей, потреб, інтересів, здібностей, обдарувань та свободи вибору» (стаття 5). Це означає, що як органи державної влади і органи місцевого самоврядування, так і суб’єкти освітньої діяльності та їхні засновники під час провадження такої діяльності або під час управлінських рішень мають думати про якнайкращі інтереси кожної дитини.
Другою групою суб’єктів, про забезпечення якнайкращих інтересів яких мають думати відповідні органи державної влади, органи місцевого самоврядування, суб’єкти освітньої діяльності, їх керівники та засновники, - це педагогічні працівники, від безпосередньої діяльності яких залежить чи будуть діти щасливі, доглянуті, розвинуті, виховані та навчені.
Головні зміни, закладені в Законі:
Для вихователів:
- щорічна відпустка-56 календарних днів для всіх педагогічних працівників;
- зменшення навантаження для вихователів, інструкторів з фізкультури, психологів, соціальних педагогів, асистентів вихователів, методистів;
- право засновників встановлювати вищі посадові оклади, доплати, надбавки та додаткові винагороди.
Для батьків:
- право на територіальну доступність дошкільних закладів, яку забезпечуватимуть органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування;
- право формувати індивідуальну освітню траєкторію для дитини;
- право вибору форми здобуття дошкільної освіти;
- право на педагогічну підтримку.
Для закладів дошкільної освіти:
- розширені форми здобуття освіти: очна, мережева, дистанційна;
- нові типи: мобільний, сімейний, мінісадок, центр педагогічного партнерства;
- унормоване використання освітніх та парціальних програм;
- чіткий порядок зарахування дітей за територіальним принципом.
Для засновників закладів дошкільної освіти та органів влади:
- обов’язок забезпечити педагогів ігровими, дидактичними, матеріально-технічними ресурсами;
- відповідальність за територіальну доступність освіти;
- встановлення доплат за перевищення норми дітей у групі;
- особливі умови ліквідації садків у сільській місцевості та спеціальних дитсадків.
Інші важливі зміни:
- визначено ключові терміни дошкільної освіти;
- встановлено умови про призначення і термін роботи керівника;
- унормовано формат педагогічної ради;
- виписано умови інституційного аудиту.
Триває розроблення нормативно-правових актів, які допоможуть імплементувати зміни. Загалом їх заплановано до ухвалення ще 28.
Нововведення забезпечать інклюзивність, увагу до потреб дітей і створення умов для їхнього гармонійного розвитку.